Jeltema-Bijma Stichting
Huis

Het woonhuis Zoutstraat 16, rijksmonument 18738, is door de rijksdienst als volgt beschreven:

Witgepleisterd woonhuis met dwars achterhuis

18e eeuws WOONHUIS, in twee fasen gebouwd, bestaande uit voorhuis (ca. 1733-34), waaraan in 1876 vastgebouwd tuinmuur en dwarshuis (1774); wijzigingen in 1876 en 1904. Het voorhuis, dat in 1733-34 werd opgetrokken als woning bij de er tegenover gelegen suikerraffinaderij, is voorzien van een gepleisterde 19e eeuwse lijstgevel (1876) met bescheiden stuc-ornamentering, heeft zesruitsschuif- en T-vensters en wordt gedekt door een met geglazuurde oud-Hollandse pannen belegd zadeldak. De indeling van de zijgevel, met drie paar openslaande deuren, dateert van 1876. Inwendig waardevolle 18e eeuwse interieur-onderdelen, zoals marmer-betegelde gang, marmeren fontein in nis, paneeldeuren en stucwerk langs balken en schoorsteenmantel in tuinkamer. Het in 1774 gebouwde dwarshuis wordt gedekt door een eveneens met geglazuurde oud-Hollandse pannen belegd schilddak met rondhouten kapconstructie; loden nokafdekking met trotseerloodjes W(illem) R(oegholt) 1774; zesruits-stolpramen en openslaande deuren.
(bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Meer gegevens biedt het boek “Een Deftig Huys met een fraay Hoff”, de geschiedenis van een oud Gronings huis en het omringende havenkwartier. Dit boek verschijnt begin juni 2019.

Informatie over de bewoningsgeschiedenis onder “Geschiedenis”.